makers

Juliette Mout

Juliette Mout

Scenograaf

Juliette Mout (1990) is kostuum- en decorontwerper. In 2014 studeerde ze af aan de opleiding Theatre Design aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU). Tijdens haar stage bij Dieuweke van Reij heeft ze kennisgemaakt met muziektheater en opera. Zo werkte Juliette mee aan de uitvoering van Cosí fan Tutte van Floris Visser in Moskou en studeerde ze af met de vormgeving voor de opera Tristan und Isolde van Wagner. Na haar studie ging ze als rekwisiteur aan de slag bij Theater Rotterdam (voorheen Ro Theater). Daar werkte ze onder meer mee aan de voorstellingen Revolutionary Road van Erik Whien, Heisenberg van Johan Simons, Hamlet, de familievøørstelling van Pieter Kramer en Headroom van Boogaerdt & van der Schoot.

In haar werk wil Juliette contrasten opzoeken: rust scheppen in de chaos, chaos scheppen in de rust. Ze wil niet alleen verbondenheid creëren in het toneelbeeld, maar ook bij de toeschouwer. Bij KASKO wil ze haar eigen handschrift verder ontwikkelen en grote stappen buiten haar comfortzone maken.

bekijk huidige makers

Betrokken bij o.a.

In de nacht van 21 op 22 januari 1943 werd de Joods-psychiatrische instelling Het Apeldoornsche Bosch in één keer door de Duitsers ontruimd. Bijna 1300 mensen, patiënten en personeel, werden naar Auschwitz gedeporteerd. Niemand keerde terug.

Op 21 januari 2020, 77 jaar later, speelden zeven 4de-jaars studenten van ArtEZ Muziektheater, Codarts en HKU Muziek en Technologie een bijzondere muziektheatervoorstelling op locatie in Apeldoorn, op de plek waar jaren geleden Het Apeldoornsche Bosch gevestigd was. Centraal stond de vraag: moet ik vluchten of blijven? Met behulp van regisseur Céline Hoex, componist Stan Verberkt en kostuumontwerper Juliette Mout hebben de studenten tijdens een residentie in twee weken tijd zelf een voorstelling gemaakt om dit vergeten verhaal te vertellen. In de vorm van een theaterroute  namen de studenten het publiek mee terug naar de gebeurtenissen uit 1943.

Foto's: Iris Oost Fotografie

Wat gebeurt er als jonge theatermakers op een bijzondere locatie de kans krijgen om vrijuit te experimenteren? Dat ontdek je bij muzikale theaterroute SPRUIT!

De makers van het Zwolse Kameroperahuis krijgen ook dit jaar een week de tijd om korte scènes en performances te maken. Soms zijn het voorlopers van volledige voorstellingen. Aan het eind van deze week presenteren zij het resultaat tijdens SPRUIT. Je loopt als bezoeker van de ene naar de andere performance op onbekende achter-de-schermen-plekken in Schouwburg Odeon. Laat je verrassen door wat onze jonge theatermakers in huis hebben!

Stel dat er een fysieke plek is tussen leven en dood. Een berg als bedevaartsoord, voor iedereen die iemand heeft verloren of het einde vreest. Een berg die je kunt beklimmen, bezoeken en weer verlaten. Geïnspireerd door deze berg onderzoekt theatermaker Tim Hammer zijn grootste angst: onze sterfelijkheid. In De Berg van de Angst volgen we een levensechte pop tijdens haar laatste reis op aarde. In samenspel met klassieke gitaar laten drie poppenspelers haar dansen alsof haar leven ervan afhangt. Het resultaat: een fysieke en muzikale voorstelling. Klim je mee? Naar de top van de berg, waar we de angst achterlaten?

https://kasko.nl/producties/bokser-2021Zin in een nieuw project in het najaar? Bij de Proeftuin Talent in Ontwikkeling is er plek voor jongeren met interesse voor (het spelen of schrijven van) muziek, tekstschrijven, acteren, regisseren, kostuumontwerp of decorontwerp. Het is een project van KASKO en het Theaterschip, in samenwerking met Popschool Twenterand en met dank aan de Vuurvogel.

Samen met andere jongeren verdiep je je in 7 workshops in de, door jouw gekozen, discipline en het maakproces van een voorstelling. De workshops worden gegeven door de makers die verbonden zijn aan de muziektheatervoorstelling Bokser, er wordt dan ook gewerkt vanuit het thema van Bokser. Naast de maker die de lessen geeft is er een coach vanuit het Theaterschip en KASKO die je begeleidt in je leerproces.

We zitten zoveel in ons hoofd, dat we onze benen soms vergeten. Toch zijn zij het die ons dragen en ons brengen waar we moeten zijn. Ze geven de pas aan, het ritme waarop we leven. In The Art of Walking komen uit hout gesneden benen met behulp van drie (zingende) spelers en een ingenieus bouwwerk tot leven. Samen met een taiko-speler brengen zij een muzikale ode aan onze benen. Het lopen – van slenter tot mars – bepaalt de maat waarop de benen worden bespeeld. Een speels ritueel op Japanse leest, waarin de tijd even stilstaat.

1 -  2 -  volgende

Collega's

bekijk alle makers