makers

Mart van Berckel
Mart van Berckel

Mart van Berckel

Regisseur

Vanuit een achtergrond in klassiek pianospelen koos Mart voor het muziektheater. In 2015 liep hij een regiestage bij Kameroperahuis en studeerde hij regie in Zürich. In 2016 studeerde hij af als regisseur aan de opleiding Muziektheater van ArtEZ, Arnhem. Zijn afstudeervoorstelling PLAY MAIDS won de publieksprijs op festival Körber Studio Junge Regie in Hamburg, waarna deze in seizoen 2016-2017 werd hernomen op o.a. Amsterdam Fringe Festival en OUTNOW! Festival Bremen.

In zijn voorstellingen creëert Mart graag werelden met een eigen logica, geïnspireerd op onze onderbewuste angsten, dromen en fantasieën. Kenmerkend voor zijn signatuur is het spel met tegenstellingen: vervreemding en herkenning, abstractie en concreetheid, verstilling en spektakel. Het resultaat is vaak poëtisch, schurend, komisch, fantasierijk en zinnelijk theater. De komende jaren hoopt hij zijn artistieke signatuur als muziektheaterregisseur verder te ontwikkelen en aan te scherpen en nieuwe samenwerkingen aan te gaan met creatieve partners.

Mart ontvangt een tweejarige subsidie via de nieuwe makers regeling van Fonds Podiumkunsten voor zijn ontwikkelingstraject bij Kameroperahuis en De Nieuwe Oost. In mei 2017 ging zijn regiedebuut ‘Before I Die’ in première op de Operadagen Rotterdam. Dit seizoen maakt hij de voorstelling ‘Blinden’ bij De Nieuwe Oost en ‘Een Kersentuin’ bij Kameroperahuis. Daarnaast werkt Mart als junior regieassistent bij de Nationale Opera en als regisseur/coach voor o.a. ArtEZ Toneelschool en Theatervooropleiding Oost.

In de pers:
“In een broeierig zaaltje speelden drie actrices de voorstelling Play Maids, losjes gebaseerd op De Meiden van Jean Genet. De twee dienstmeisjes (…) acteren gepast geëxalteerd en madame wordt gespeeld door Margreet Blanken: heerlijk over de top. Blanken is terug, en die Van Berckel is ook al een ontdekking.” - De Volkskrant ★★★★

“In het Amsterdam Fringe Festival regisseert Mart van Berckel een ronduit schitterende versie van De Meiden. (…) De toeschouwers zitten in een kring rondom de speelvloer. Dat geeft een mooie vorm van intimiteit. Geleidelijk neemt de spanning toe, als de toeschouwer erachter komt dat de meiden moordlust in de zin hebben. (…) De voorstelling won de publieksprijs op het Körber Junge Regie Festival in Hamburg. En terecht. Macht, wraak en vernedering zijn gebed in een muzikale en visueel puntgave performance.” - Theaterkrant ★★★★★

bekijk huidige makers

Betrokken bij o.a.

De succesvolle afstudeervoorstelling van Mart van Berckel en performance duo Des Filles (Anne Freriks en Robin Kuiper) is terug! Deze zomer gaat PLAY MAIDS op een korte tournee langs een aantal Nederlandse theaters en het Duitse theaterfestival OUTNOW! in Bremen. 

Zijn we, in een wereld vol beeldschermen en oordopjes, nog wel gewend om onze oren te spitsen en onze blik te focussen? Maurice Maeterlinck schreef zijn duistere toneelstuk ‘De Blinden’ in 1890. Een groep blinden, verdwaald op een stormachtig eiland, wacht op de terugkomst van hun gids, die dood blijkt te zijn.

In de zomer van 2017 reist een bijzondere en hartstochtelijke muziektheaterproductie van Kameroperahuis en I SOLISTI Belgian wind ensemble Antwerp langs enkele Nederlandse festivals en door Vlaanderen Before I Die. In de voorstelling gaan aria's van Madama Butterfly en Norma - gearrangeerd voor een intieme kamermuzieksetting - een dialoog aan met een nieuw geschreven monoloog voor een man.

Collega's

bekijk alle makers