Stan Verberkt (Deurne, 1987) componeert muziek en ontwerpt klank en techonologie. Van jongs af aan speelt Stan slagwerk en hij studeerde compositie, harmonieleer en zang bij Roland de Kroon. Later studeerde hij ook compositie bij Hans Timmermans en klankontwerp bij Jorrit Tamminga. In 2013 behaalde hij de Master of Music aan de Hogeschool voor de Kunsten te Utrecht en de Master of Arts aan de Open University te Londen.
Zijn muziek is vaak een speels samengaan van akoestische en elektronische klanken, soms uitgecomponeerd, soms ter plekke ontstaan. Stan schrijft met veel plezier voor spannende bezettingen en vrijwel altijd spelen beeldende, klankmatige of theatrale elementen een grote rol in zijn muziek. In zijn werk zoekt hij naar de impact en elegantie van eenvoud.
Bij KASKO (voorheen Kameroperahuis) ontwikkelde hij zich tussen 2016 en 2019 verder als veelzijdig maker door samenwerkingen met en begeleiding van talentvolle mede-makers. Hij werkte o.a. mee aan De Klok en het Meisje, Welstaat en Requiem voor de IJsselcentrale.
bekijk huidige makers | bekijk oud-makersMidden in een stad ligt een verlaten sprookjespark. De draaimolens zijn vervallen, het reuzenrad staat stil, de levensgrote draken en olifanten zijn omgevallen en verwaarloosd. Maar te midden van de vergane glorie waart een vrouw als een geest door een spookstad. Jazeker, hier woont nog iemand.
In de nacht van 21 op 22 januari 1943 werd de Joods-psychiatrische instelling Het Apeldoornsche Bosch in één keer door de Duitsers ontruimd. Bijna 1300 mensen, patiënten en personeel, werden naar Auschwitz gedeporteerd. Niemand keerde terug. Op 21 januari 2020, 77 jaar later, speelden zeven 4de-jaars studenten van ArtEZ Muziektheater, Codarts en HKU Muziek en Technologie een bijzondere muziektheatervoorstelling op locatie in Apeldoorn, op de plek waar jaren geleden Het Apeldoornsche Bosch gevestigd was.
De voorstelling ‘Storm in mijn hoofd’ (vrij gebaseerd op de roman ‘Bint’ van F. Bordewijk) vertelt het verhaal vanuit 4D zelf. Met tekst, slagwerk en Urban Dance krijgt de klas een eigen vorm en stem. Klas en docent gaan de machtsstrijd aan tussen chaos en tucht, tussen eigenheid en discipline.
In 2018 komen verschillende verhalen van ‘onder de toren’ tot leven. Lokale verhalen die al generaties bekend zijn of juist nu ontstaan. Over unieke objecten in de toren, over onvergetelijke gebeurtenissen die de toren heeft waargenomen of over het leven van bijzondere mensen die met de toren zijn verbonden. Al deze verhalen vallen onder het grootschalige project Under de Toer. In dit project worden 32 verhalen uit 32 dorpen tot leven gebracht met als gemene deler 'onder de toren'. Under de Toer maakt onderdeel uit van het hoofdprogramma van Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa.
De sloop van de Centrale Harculo – beter bekend als de IJsselcentrale – is inmiddels afgerond. Ruim 60 jaar is op dit terrein energie opgewekt en is het gebouw beeldbepalend geweest voor Zwolle-Zuid. Nu is het tijd om afscheid te nemen van dit iconische gebouw. Veel bewoners hebben verhalen en herinneringen over dit iconische gebouw die een podium verdienen. Deze verhalen brachten we in de zomer van 2019 samen in en rondom de voormalige Centrale Harculo in de muzikale theaterroute Requiem voor de IJsselcentrale.