038-7501253
info@kameroperahuis.nl
Delen op facebook
Aanmelden nieuwsbrief

Kameroperahuis kijkt terug op een succesvolle derde editie van SPRUIT

| Vorige week namen de makers van Kameroperahuis een week lang De Statenzaal in Zwolle over in het kader van SPRUIT. Ze deden onderzoek en probeerden nieuwe dingen uit. Dit resulteerde aan het eind van de week onder andere in een hoorspel, een performance voor slagwerk en dans, een optreden van gelegenheidsband ‘Haas en de Redder’, een nieuwe opera en nog veel meer.

Drie drukbezochte theaterroutes in een monumentaal pand in Zwolle
De derde editie van de jaarlijkse theaterroute van Kameroperahuis SPRUIT, vond plaats op een wel heel bijzondere locatie: De Statenzaal middenin het centrum van Zwolle. Dit prachtige pand in neogotische stijl met een rijke cultuurhistorische geschiedenis vormde wel een heel bijzonder decor die vormgever Vera Selhorst met een door haar ontworpen lichtinstallatie nog beter naar voren wist te brengen. Begin 20e eeuw fungeerde De Statenzaal als provinciehuis en daarna als bibliotheek. Tegenwoordig zijn er verschillende culturele ondernemers gevestigd. 

Verassende en veelzijdige performances
SPRUIT leverde zeer verassende en verschillende performances op. Zo maakte Laurien van Rijswijk op basis van de film ‘Gummo’ een beeldende performance over een vergeten samenleving waar de tijd stilstaat. Zangeres Merlijn Runia schreef voor de gelegenheid een nieuwe opera. In de kerker van De Statenzaal werd het publiek deelgenoot van de woeste plannen van een vrouw die zich wilde wreken op haar vijand. Terwijl Sara van Gennip samen met violiste Eva Traa een hoorspel over Welstaat ten gehore bracht. Het publiek liet zich met de ogen dicht meevoeren naar een andere dimensie.

Regisseur Céline Hoex is gefascineerd door wat er met mensen gebeurt als ze bang zijn en ze zich proberen ergens aan vast te klampen om zich staande te houden. Samen met Laurien van Rijswijk maakte ze een performance waarin twee mensen koste wat het kost ‘Een Midzomernachtsdroom’ van Shakespeare willen opvoeren terwijl buiten de wereld vergaat. Bijzonder was ook de performance voor slagwerk en dans die percussionist Mervyn Groot maakte samen met paaldanseres en actrice Ytsje Rosier maakte. Deze totaal verschillende disciplines vloeiden mooi in elkaar over en de wisselwerking van klank en beweging. 

Op zoek naar inspiratie
Stapels boeken, mappen vol knipsels, slenteren door musea of urenlang films kijken. In de aanloop naar een voorstelling zoeken theatermakers naar inspiratiebronnen en doen dat allemaal op een andere manier. Regisseur Mart van Berckel nam het publiek mee in dit inspiratieproces en vertelde over het ontstaan van zijn nieuwe voorstelling ‘Een Kersentuin’. Hoe ervaringen in een verzorgingstehuis voor dementerende, een foto expositie over de winterspelen in Sotsji en een klassiek toneelrepertoire stuk als ‘De Kersentuin’ van Tsjechov samen kunnen komen tot een nieuwe hedendaagse muziektheatervoorstelling: 'Een Kersentuin'.

Ook dieren kunnen een inspiratiebron zijn. Zo ging Warre Simons aan de slag met het medium film en maakte een beeldende absurdistische performance waarin een beer in een existentiële crisis komt. En componist Stan Verberkt stelde een SPRUIT gelegenheidsband samen: ‘Haas en de redder’ bestaande uit violiste Eva Traa en drummer Bart van Gemert. Voor de gelegenheid had Stan Verberkt van een joystick een nieuw elektronisch muziekinstrument gemaakt en de geluidsgolven werden met mooie kleuren en effecten zichtbaar.

Enkele reacties van het publiek:
“Het was geweldig! Vooral het hoorspel, tranen in mijn ogen.”
“Kleurrijk en veel variatie.”
“Dankjewel voor de mega inspirerende avond!”

Deel